2014 Peru

Lima-Cusco-Ollantaytambo-Aguas Callente-Pisaq-Cusco-

I 3 uker (17. april/11. mai) var vi på en fantastisk tur rundt omkring i Peru og vi ble mektig imponert av folket, historiene, stedene, naturen og samholdet.

Først gikk turen til Macchu Picchu m/"The Temple of the Sun" og Huayna/Wayna Picchu m/"The Temple of the Moon". Definitivt et av verdens underverk. Videre gikk turen gjennom "The Sacred Valley" med ruinene i Ollantaytambo, Moray, Pisaq, Tambomachay, Pukapukara, Q'enqo og Saqsaywoman før vi vendte tilbake i Cusco. Her var vi så heldige å bli bedt med på en barnedåp. En nydelig opplevelse. Deretter gikk turen til Amazonas........

Cusco-Puerto Maldonado-Amazonas jungle-

Vi tok fly fra Cusco til Puerto Maldonado. Der ble vi hentet med buss som tok oss til "Madre de Dios" elven. I båt oppover elven kom vi til et fantastisk hotell/lodge midt inne i jungelen som het EcoAmazonia (se film i galleriet nedenfor). Hyttene står på påler som er satt inn med tjære/maling så ikke dyrene skal komme inn om natten.

Herfra gikk vi turer i jungelen og slappet av i hengekøyer og mediterte ved elvebredden på kvelden. I elven svømmer det krokodiller så det ble ikke mye bading på oss men vi dorget på kveldstid under måneskinnet. Om natten yret av dyreliv så det var vanskelig å sove men det hele var en utrolig magisk opplevelse. Deretter gikk turen til Titcacasjøen.....

-Puno-Lake Titicaca-Amantani-Cusco

Etter så mange fantastiske dager og opplevelser var det vanskelig å tenke seg at vi kunne ta inn mer, men det kunne vi. Med buss til Puno ankom vi byen og tok båt tidlig dagen etter. Titicacasjøen lå der så klarblå i farge og så stille. Solen skinte fra skyfri himmel og vi la fra land. Turen gikk først til sivøyene som ligger ute på Titcacasjøen. Øyene er utrolig stabile og etter en omvisning her fikk vi bli med på en tur på sjøen i sivbåtene. Videre gikk turen til Amantani hvor vi ble 2 dager med 1 overnatting under åpen stjernehimmel. En meget spesiell opplevelse.

Herfra gikk turen tilbake med båt til Puno og videre med buss mot Cusco. Vi stoppet på et meget spirituelt sted som heter Amaru Muro Gate. Derettet hadde vi en Hatun Karpay seremoni med Queros'ene på Wiracocha.

Det har vært en helt fantastisk tur "komponert" av en venn som arrangerer turer til Peru - Ønsker du å oppleve Peru så kontakt Øyvind Krage i Energi og Balanse AS for en reise for livet.